Zand in de beslissingsmotor


“Er worden hier geen beslissingen genomen, we zeggen alleen maar dat we iets zullen doen.” Het komen tot gedragen beslissingen is duidelijk een punt van frustratie van deze MKB ondernemer.

Zeker tijdens de start en in de eerste jaren was het nog eenvoudig. Een beperkt aantal medewerkers, korte lijnen en directe contacten met de klanten, een overzichtelijk product portfolio en slechts enkele leveranciers droegen daar aanzienlijk aan bij.

Maar toen ging de organisatie groeien: meer mensen, meer producten, meer klanten, meer toeleveranciers, minder transparantie en meer complexiteit. De organisatie belandt daarmee in een nieuwe fase. Een fase waarin er één aspect is wat door de complexiteit veranderd is: het nemen van beslissingen.

Het nemen van beslissingen in een complexe organisatie is stukken lastiger. Het even naar elkaar toe lopen en in de afstemming een instant beslissing nemen op basis van je instinct is dan helaas voorbij.

Toch moeten er juist in een groeiende en complexere organisatie meer beslissingen genomen worden. Een nieuwe structuur voor het nemen en doorvoeren van beslissingen is vereist. Dat is zeker niet onmogelijk maar het doorvoeren van de vereiste veranderingen start met de onderkenning dat je ‘beslissingsmotor’ is vastgelopen.

Heeft uw organisatie ook zand in zijn ‘beslissingsmotor’ gekregen?